Falsafah Seorang Pendidik

“Kemahiran adalah cabang yang luas dalam mencapai sebuah kejayaan dalam hidup. Bertindak dan yakin pada diri sedikit sebanyak dapat membantu membangunkan diri yang luntur dari segi pembelajaran teori. Bijak dalam kemahiran lebih tinggi nilainya kerana disitu terletaknya permata dunia yang sangat indah dan bernilai. Cari, gali dan kejar permata tersebut kerana ianya akan menjadi sinar dalam mengubah persepsi masyarakat disekeliling supaya tidak pandang remeh tentang keistimewaan permata terutama sekali dalam mengenal erti sebuah kehidupan”
Hana Farhana, 2016

Kemahiran adalah asas utama dalam mencapai kejayaan dalam sesuatu bidang. Ini ditekankan dan ditakrifkan sendiri oleh Amerika Syarikat dalam pelaksanaan Pendidikan Teknikal Vokasional pada tahun 1917. Ia tidak mustahil jika bidang yang biasa dilakukan boleh menjadi sesuatu yang agak luar biasa jika hanya bermula dengan satu kemahiran. Satu kemahiran boleh melahirkan begitu banyak bidang dan apa yang terpenting adalah kepegangan dalam asas kemahiran di mana ia merupakan asset yang sangat bernilai dalam diri seseorang individu. Kemahiran yang tinggi dalam diri seseorang individu akan melayakkan diri dalam menceburi bidang-bidang khusus seperti arkitek, jurutera, pereka fesyen, dan sebagainya. Daripada kemahiran itu juga dapat mengembangkan bakat yang ada sehingga mampu menurunkan legasi kemahiran kepada belia masa kini.


Di samping itu, terdapat juga kecenderungan di kalangan para pelajar dan segelintir ibubapa yang tidak meminati bidang-bidang berkaitan teknikal berbanding bidang akademik yang lain. Anggapan yang biasa kedengaran adalah bidang-bidang teknikal hanya untuk para pelajar yang gagal dalam akademik ataupun bagi mereka yang kurang tahap kecerdasannya dalam bidang akademik. Ini adalah anggapan yang salah yang sudah tentu akan membantutkan usaha dan harapan kerajaan dan negara yang bercita-cita untuk melihat negara ini mencapai status negara maju dalam sektor industri dan pembuatan dalam masa terdekat ini. Bagi meneruskan usaha ke arah menjadi sebuah negara maju kelak sesebuah negara maju pendidikan teknik dan vokasional perlu diberi perhatian penting oleh semua pihak dalam negara kita bagi memastikan pembangunan pendidikan dalam negara kita terus mampan dan berdaya berdaya saing. Perlu diketahui, banyak negara maju seperti Amerika Syarikat, Eropah, Australia, Jepun, Kanada di mana peratus pelajar lepasan sekolah menengahnya lebih banyak menjurus kepada sektor pendidikan dalam bidang teknik dan vokasional. Ini kerana negara terbabit itu menyasarkan sejumlah besar ahli teknologi, pekerja mahir dan separa tinggi bagi memangkin pertumbuhan ekonomi mereka secara berterusan dan berkualiti.

Image result for falsafah seorang pendidik

Popular Posts